ارزیابی و رتبه‎بندی شاخص‎های پایداری محیطی فضاهای آموزش عالی (مطالعة موردی: واحدهای دانشگاه‌ فرهنگیان تهران)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 گروه هنر، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

3 گروه جامعه‎شناسی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران

چکیده

تلفیق پایداری و آمایش در آموزش عالی هنوز در گام‎های ابتدایی خود مانده و با چالش‎های بسیاری روبه‎روست و بهبود سنجش و ارزیابی مداوم شاخص‎ها و مؤلفه‎های پایداری دانشگاهی می‎تواند باعث ایجاد تحول و ثبات در نظام آموزش عالی و کاهش نگرانی‎های روزافزون پایداری محیطی مؤسسات آموزش عالی شود. بنابراین هدف پژوهش حاضر ارزیابی و رتبه‎بندی شاخص‎های آمایشی پایداری محیطی واحدهای دانشگاه‌ فرهنگیان تهران بوده است. این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعة آماری پژوهش کلیة استادان و خبرگان آشنا با واحدهای دانشگاه فرهنگیان شهر تهران بودند که با روش نمونه‏گیری تصادفی ساده و با استفاده از فرمول کوکران 52 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامة محقق‌ساخته استفاده شد که روایی آن با استفاده از روش محتوایی و روایی سازه مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ تأیید شد. نتایج نشان داد آمارة تی (612/0) مؤلفة ‎مواد و مصالح پایداری محیطی معنی‏دار نیست و در حد متوسط است. اما آمارة تی (549/24-) سیستم حمل‎ونقل، آمارة تی (768/11-) بهره‎گیری از آب، آمارة تی (435/10-) مدیریت زیست‎محیطی، و آمارة تی (537/12-) انرژی و اتمسفر در سطح 001/0 منفی و معنی‏دار است. بنابراین میانگین این متغیرها به طور معنادار پایین‏تر از میانگین فرضی یعنی 3 است و در سطح نامطلوبی هستند. همچنین نتایج نشان داد وضعیت هیچ‌یک از شاخص‎های مربوط به مؤلفه‌های پایداری محیطی (مدیریت محیط زیست، سیستم حمل‎ونقل، مواد و مصالح، بهره‎گیری از آب و انرژی و اتمسفر) در وضعیت مطلوب و مساعدی قرار ندارد. بهبود وضعیت پایداری دانشگاه فرهنگیان مستلزم بازنگری اسناد بالادستی، سند چشم‎انداز دانشگاه فرهنگیان، و اهتمام ورزیدن به شاخص‎های آمایش سرزمین در برنامه‎ریزی است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


بارشادت، نگین؛ شعاعی، حمیدرضا و رضوانی، علی‌رضا (1398). تبیین مؤلفه‌ها و شاخص‌های پایداری محیطی فضاهای آموزشی ایران با تأکید بر سیستم‌های ارزیابی فضاهای سبز آموزشی. محیطشناسی، 45(1)، 171 ـ 192.
باقری‎پور، محبوبه و دانش‎پور، علی‌رضا (1396). ارزیابی فضاهای آموزشی با استفاده از شاخصه‎های پایداری زیست‌محیطی. پنجمین کنفرانس بینالمللی تحقیقات نوین پژوهشی در مهندسی و تکنولوژی. شیراز. https://civilica.com/doc/749715
جعفریان، بابک؛ سرور، رحیم و برنا، رضا (1398). شناسایی عوامل کلیدی مؤثر بر وضعیت آیندة آمایش سرزمین استان تهران با رویکرد آینده‌پژوهی. فصلنامة جغرافیایی سرزمین، 16(61)، 17 ـ 37.
حمزه‎رباطی، حمزه؛ مهاجران، بهناز؛ سیدعباس‎زاده، میرمحمد؛ جاودانی، حمید و بذرافشان‎مقدم، مجتبی (1397). تحلیل آموزش پایدار بر اساس مدل AHP در آموزش عالی: پژوهشی ترکیبی. فرایند مدیریت و توسعه، 30(3)، 61 ـ 96.
خنیفر، حسین؛ صحرانورد نشتیفان، یونس و ابراهیمی، صلاح‌الدین (1401). ضرورت ایجاد دورۀ کارشناسی‌ارشد مدیریت آموزشی در دانشگاه فرهنگیان. پژوهش‌های رهبری آموزشی، 6(21)، 47 ـ 81.
دارابی، سلمان (1398). مطالعة زمینه‎ها و شاخص‎های مرتبط با دانشگاه پایدار در نظام آموزش عالی ایران: مقایسة رویکردهای دانشگاهی دولتی و غیر دولت. رسالة دکتری. رشتة علوم تربیتی. گرایش برنامه‎ریزی توسعة آموزش عالی. دانشگاه کردستان.
دارابی، سلمان؛ عزیزی، نعمت‎الله؛ سلیمی، جمال و شیربیگی، ناصر (1398). تأملی بر شاخص‎های پایداری دانشگاهی: واکاوی دیدگاه سیاستگذاران و برنامه‌ریزان آموزش عالی. مطالعات برنامهریزی آموزشی، 8(15)، 19 ـ 55.
سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس و حجازی، الهه (1391). روشهای پژوهش در علوم رفتاری. تهران: آگاه.
سرور، رحیم (1390). جغرافیای کاربردی و آمایش سرزمین. تهران: سمت.
صالحی، صادق و پازوکی‏نژاد، زهرا (1393). آموزش عالی پایدار و پایداری محیط زیست. آموزش عالی ایران، 2(6)، 83 ـ 123.
عبداله‎زاده، مهدی؛ رهنما، محمدرحیم؛ شکوهی، محمداجزاء و موسوی، میرنجف (1399). ارزیابی شاخص‌های پایداری اجتماعی در شهرهای استان آذربایجان غربی. پژوهشهای جغرافیای انسانی، 52(1)، 1257 ـ 1273.
کریمی‌تکلو، سلیم؛ ده‎موبد و طغرلی، معین (1400). ارزیابی پایداری مؤسسات آموزش عالی با رویکرد پویایی سیستم (مورد مطالعه: مؤسسات آموزش عالی استان کرمان). پژوهشهای معاصر در علوم مدیریت و حسابداری، 3(8)، 249 ـ 266.
محمودی، سید محمد (1402). آمایش سرزمین. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
ملکی‎نیا، عماد؛ بازرگان، عباس و فیضی، صدیقه (1395). ارائة الگوی عملیاتی ارزیابی پایداری مؤسسات آموزش عالی (مورد مطالعه: دانشگاه تهران). پژوهشهای رهبری آموزشی، 3(10)، 53 ـ 85.
Abdollahzadeh, M., Rahnama, M. R., Shokoohi, M. A., & Mousavi, M. (2021). Evaluation of Social Sustainability Indicators in the Cities of West Azerbaijan Province. Human Geography Research, 52(1), 1257-1273. (in Persian)
Ahmed, G. (2024). Integrating sustainability into higher education challenges and opportunities for universities worldwide. Heliyon, 10(10), 1-13.
Alok, B. S., Himanshu K. M., Chandni, K., & Govind S. D. (2023). Sustainability Assessment of Higher Education Institutions: A Systematic Literature Review. Engineeering Proceedings, 37(1), 23-30.
Amaral, L. P., Martins, N., & Gouveia, J. B. (2020). Quest for a Sustainable University: A Review. International Journal of Sustainability in Higher Education, 16(2), 155-172.
Arroyo, P. (2017). A New Taxonomy for Examining the Multi-Role of Campus Sustainability Assessments in Organizational Change. Journal of Cleaner Production, 140 (3), 1763-1774.
Aya, B. (2024). A Comprehensive Framework for Assessing the Sustainability of Public Schools in Conflict Areas. Sustainability, 16(16), 30-48.
Bagheripour, M. & Daneshpour, A. (2018). Evaluation of educational spaces using environmental sustainability indicators. Fifth International Conference on Modern Research in Engineering and Technology. Shiraz. https://civilica.com/doc/749715. (in Persian)
Barshadad, N., Shoaei, H. R., & Rezvani, A. (2020). Explaining the components and indicators of environmental sustainability of educational spaces in Iran with emphasis on evaluation systems for educational green spaces. Environment, 45(1), 171-192. (in Persian)
Beach, D., From, T., Johansson, M., & Öhrn, E. (2018). Educational and spatial justice in rural and urban areas in three Nordic countries: a meta-ethnographic analysis. Education Inquiry, 9(1), 4-21.
Bickmore, D.L., Roberts, M. M., & Gonzales, M. M. (2021). How aspiring principals applied course-based learning to develop school improvement plans. Journal of Educational Administration, 59(2), 199-214.
Darabi, S. (2019). Study of the contexts and indicators related to sustainable universities in the Iranian higher education system: Comparison of government and non-government university approaches. PhD thesis in the field of educational sciences. Higher Education Development Planning Orientation. University of Kurdistan. (in Persian)
Darabi, S., Azizi, T., Salimi, J., & Shirbeigi, N. (2019). Reflection on university sustainability indicators: An analysis of the perspectives of higher education policymakers and planners. Quarterly Journal of Educational Planning Studies, 8(15), 19-55. (in Persian)
Douglas, D., Gunzler., Adam, T., Perzynski., & Adam, C. C. (2021). Structural Equation Modeling for Health and Medicine. Chapman and Hall: CRC.
Gasperina, L. D., Mazutti, J., Brandli, L. L., & Rabello, R. D. S. (2022). Smart Practices in HEIs and the Contribution to the SDGs: Implementation in Brazilian university. Int. J. Sustain. High. Educ, 23(4), 356–378.
Hamzeh Robati, H., Mohajeran, B., SeyedAbbaszadeh, M. M., Javedani, H., & Bazrafshan Moghaddam, M. (2019). Analysis of sustainable education based on the AHP model in higher education: a mixed research. Management and Development Process, 30(3), 61-96. (in Persian)
Jafarian, B., Sarwar, R., & Borna, R. (2020). Identifying Key Factors Affecting the Future Status of Land Planning in Tehran Province with a Futures Research Approach. Quarterly Journal of Geographical Land, 16(61), 17-37. (in Persian)
Jorge, M. L., Madueno, J. H., Cejas, M. Y. C., & Pena, F. J. A. (2015). An Approach to the Implementation of Sustainability Practices in Spanish Universities. Journal of Cleaner Production, 6(36), 34-44.
Karimi Takloo, S., Dehmobad & Toghorli, M. (2022). Assessing the sustainability of higher education institutions with a system dynamics approach (case study: higher education institutions in Kerman province). Contemporary Research in Management and Accounting Sciences, 3(8), 249-266. (in Persian)
Linda, T. & Bhishna, B. (2015). Sustainable campus: engaging the community in sustainability. International Journal of Sustainability in Higher Education, 16(1), 57-71.
Mahmoudi, S. M. (2024). Land Planning. Tehran: Tehran University Press. (in Persian).
Malekinia, E., Bazargan, A., & Feizi, S. (2017). Presenting an operational model for assessing the sustainability of higher education institutions: A case study of the University of Tehran. Educational Leadership Research, 3(10), 53-85. (in Persian)
Mbabazi, A., Aisha, A., & Mwesigye, A. (2023). The Influence of Regional Location of Kasese District on Access to University Education. Higher Education, 16(17), 18-19.
Mirzaeinezamabad, A. A. (2018). Pathology and Analysis of the Efficiency of Provincial Levels in Formulating and Implementing Land Planning Programs. Master's Thesis in Land Planning. Urmia University. (in Persian)
Mohammadi, O. (2018). Factors Affecting the Location of Educational Spaces (Case Study: Design of the Faculty of Art and Architecture in Mahabad). National Conference on Civil Engineering and Architecture. Tehran: Shahid Beheshti University. (in Persian)
Nasidi, Q. Y., Ahmad, M. F., Adamu, A., & Sani, A. A. (2022). Exploratory Factor Analysis of Advertising and Perceived Usefulness in the Context of Online Shopping. The Journal of Management Theory and Practice (JMTP), 3(2), 18-23.
Oana, D. (2015). Modeling Factors with Influence on Sustainable University managmant. Journal sustainability. Sustainability, 7(1), 1483-1502.
Salehi, S. & Pazukinejad, Z. (2015). Sustainable Higher Education and Environmental Sustainability. Higher Education of Iran, 2(6), 83-123. (in Persian)
Sarwar, R. (2012). Applied Geography and Land Planning. Tehran: Samt Publications. (in Persian)
Stefanescu, R., Candea, D., & Candea, R. (2010). The sustainable university. Review of International Comparative Management, 11(5), 841-852.
Teodoreanu, I. (2013). Engineering education for sustainable development: A strategic framework for universities. Annals of the Oradea University. Fascicle of Management and Technological Engineering. Fascicle of Management and Technological Engineering, 1(1), 413-417.
United Nations. (2018). Spatial Planning, Key Instrument for Development and Effective Governance with Special Reference to Countries in Transition. New York and Geneva.
Wang, G., LiuPing, D., & Jing, L. (2023). A study on the cognition of the regional types of rural revitalization from the perspective of land planning. Journal of King Saud University-Science, 35(4), 102532.
Wiadi, I., Kertamuda, F., & Azmy, A. (2022). Effect of Reference Group and Family Group Attitude Toward Establishment in Choosing a university. Journal of Positive School Psychology, 6(8), 9680-9695.
Williams, J. M. (2018). Spatial Justice as Analytic Framework, a Dissertation Submitted in Partial Fulfillment of the Requirements for The Degree of Doctor of Philosophy (Political Science) in the University of Michigan. ORCID iD: 0000-0001-9861-3056.
Wright, T. (2010). University Presidents' Conceptualizations of Sustainability in Higher Education. International Journal of Sustainability in Higher Education, 11(1), 61-73.
Yan, L., Azadi., H., & Frank, W. (2024). Factors Influencing Site Selection for Higher Education Institutes: A Meta-Analysis. Land, 13(12), 12-23.
Zhang, Y., Wang, J., Hu, F., & Wang, Y. (2017). Comparison of evaluation standards for green building in China, Britain, United States. Renewable and Sustainable Energy Reviews, 65(1), 262-271.