تحلیلی بر برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری در استان لرستان با بهره‌گیری از مدل استراتژیک SWOT

نویسندگان

1 دانشیار جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری دانشگاه سیستان و بلوچستان

2 دانشجوی کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه‌ریزی توریسم دانشگاه سیستان و بلوچستان

چکیده

با توجه به اینکه لرستان سرزمینی کوهستانی در محدوده میانی کوه‌های زاگرس بوده و با برخورداری از آب و هوای متنوع، رودهای پرآب، چشم اندازهای بدیع طبیعی، تالاب‌ها، آبشارها، دریاچه‌ها، جنگل‌ها و مراتع سرسبز و در عین حال با تاریخ و تمدن کهن و برخوردار از آثار باستانی و تمدنی، دارای پتانسیل‌های زیادی در جهت جذب گردشگران می‌باشد. با وجود جاذبه‌های گردشگری فراوان و متنوع گردشگری، تا کنون توفیق چندانی در جذب گردشگران به‌دست نیاورده است. اینک پژوهش حاضر در پی شناسایی و تدوین استراتژی‌های توسعه گردشگری در لرستان می‌باشد. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و بر حسب محتوا از نوع تحقیقات کاربردی است و هدف آن بررسی زمینه‌های توسعه گردشگری در استان لرستان با تاکید بر پتانسیل‌ها و محدودیت‌های موجود در این استان می‌باشد. به‌منظور تحقق این مهم با بهره‌گیری ازتکنیک SWOT قوت‌ها، ضعف‌ها، فرصت‌ها و تهدیدات گردشگری در استان لرستان مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. یافته‌های حاصل از این تحقیق بیانگر آن است که در این استان 12 قوت و 15 ضعف داخلی، در عین حال 8 فرصت و10 تهدید بیرونی، دارای تاثیر عمده بر کارکردهای گردشگری منطقه می‌باشد. در این پژوهش نمونه آماری متشکل از 100 نفر از مسؤولان استان لرستان بوده که دیدگاه آنها اخذ و سپس با آزمونT مستقل تک جامعه‌ای تاثیر این دو محیط در توسعه‌ی گردشگری لرستان مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیل یافته‌ها نشان می‌دهد که هم کارکردهای محیط بیرونی و هم محیط درونی در توسعه گردشگری استان لرستان تاثیرگذار می‌باشند که متناسب با محتوای تحلیل، استراتژی‌های رهگشا استخراج و رتبه‌بندی گردید و در نهایت استراتژی‌هایWO در اولویت اول و استراتژی‌های SO در اولویت دوم برنامه‌ریزی قرار گرفتند.

کلیدواژه‌ها