بافنده ایماندوست، صادق؛ علی مفیدی (1398). «سنجش تأثیر شاخص رقابتپذیری GCI بر رشد اقتصادی در کشورهای در حال توسعه و توسعهیافتة برگزیده»، پژوهشهای اقتصاد و توسعة منطقهای، 23(12)، صص 65 ـ 95. 10.22067/erd.v23i12.57262
پورصفوی، سید مسعود؛ شاهین جعفری (1396). «ارزیابی رقابتپذیری منطقهای در مناطق شهری عملکردی استان مازندران با استفاده از تحلیل خوشهای»، پژوهشهای جغرافیای انسانی، 49(4)، صص 807 ـ 820. 10.22059/jhgr.2016.58400
پیراسته، حسین؛ الهام اسلامینسب (1389). «ارزیابی مزیت نسبی و رقابتی صنعت پودر شوینده در ایران»، پژوهشها و سیاستهای اقتصادی، 18(53)، صص 77 ـ 107.
خنیفر، حسین (1389). «درآمدی بر مفهوم آمایش سرزمین و کاربردهای آن در ایران»، آمایش سرزمین، 2(2)، صص 5 ـ 26.
داداشپور، هاشم؛ مهدی ددهجانی (1394). «شناسایی و اولویتبندی عوامل ریشهای تأثیرگذار در ارتقای رقابتپذیری منطقهای (مورد مطالعاتی: استان کردستان)»، برنامهریزی منطقهای، 5(19)، صص 27 ـ 42.
داداشپور، هاشم؛ فرانک احمدی (1389). «رقابتپذیری منطقهای به مثابة رویکردی نوین در توسعة منطقهای»، راهبرد، 22، صص 51 ـ 80.
راسخی، سعید؛ المیرا ذبیحی لهرمی (1387). «مزیّت رقابتی در سطح بنگاه: مفهوم و تئوری»، اقتصاد کلان، 8.1(28)، صص 31 ـ 54.
رحمانی، کمالالدین؛ سالار ماملی (1389). «تعیین مزیت نسبی صنایع مواد غذایی استان آذربایجان شرقی (مبتنی بر مزیت تولیدی و مزیت تجاری غیر مستقیم)»، مدیریت بهرهوری، 4(1 (12) بهار)، صص 97 ـ 134.
رفاح کهریز، آرش؛ یوسف محمدزاده؛ سید جمالالدین محسنی زنوزی؛ نیر هاشمی برنجآبادی؛ نگار قاسمزاده (1398). «تأثیر رقابتپذیری بر عملکرد اقتصادی در کشورهای منتخب در حال توسعه و توسعهیافته»، سیاستهای راهبردی و کلان، 7(25)، صص 86 ـ 107. 10.32598/JMSP.7.1.86
ساسانی، مینا؛ هاشم داداشپور (1398). «بررسی رابطۀ بین تخصصی شدن، تنوع، رقابت صنعتی و تمرکز فضایی صنایع در شهرستانهای ایران، در دورۀ زمانی 1375 تا 1390»، آمایش سرزمین، 11(1)، صص 1 ـ 28. 10.22059/jtcp.2019.271002.669926
سعادت، رحمان (1393). «نقدهایی بر نظریات مزیتی تجارت بینالملل»، تحول در علوم انسانی، 2(2)، صص 85 ـ 98.
شاهطهماسبی، اسماعیل؛ سید حمید خداداد حسینی؛ اسدالله کردناییچ؛ محمدتقی آزاد ارمکی (1393). «بررسی تأثیر شبکههای کسبوکار بر مزیت رقابتی با تبیین نقش قابلیت ایجاد قابلیتها (مورد مطالعه: صنعت ساختمان)»، مدیریت بازرگانی، 6(1)، صص 107 ـ 124. doi: 10.22059/jibm.2014.51607
شریفزادگان، محمدحسین؛ سحر ندایی طوسی (1395). «سنجش مناسبت بهکارگیری مؤلفههای موفقیت رقابتپذیری توسعۀ منطقهای در ایران»، پژوهشهای جغرافیای انسانی، 48(1)، صص 105 ـ 123. doi: 10.22059/jhgr.2016.51802
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ (1394). «چارچوب توسعة فضایی رقابتپذیری منطقهای در ایران، موردپژوهی: استانهای سیگانه»، هنرهای زیبا، معماری و شهرسازی، 20(3)، صص 5 ـ 20. 10.22059/jfaup.2015.56874
صباغ کرمانی، مجید (1380). اقتصاد منطقهای (تئوریها و مدلها)، تهران، سمت.
گرشاسبی، علیرضا؛ الهام اسمعیلیپور ماسوله؛ الناز میاندوآبچی (1395). «مؤلفههای کلیدی سیاست صنعتی با رویکرد جدید در راستای بهبود رقابتپذیری منطقهای»، بررسیهای بازرگانی، 14(79)، صص 1 ـ 14.
محمدی، حمید؛ وحید مشفقی؛ نرگس احمدپور کلهرودی؛ سمیرا یوسفیان (1396). «تبیین سلسلهمراتب روابط عملکردی شبکة شهری (نمونة موردی: استان فارس)»، مطالعات شهری، 7(25)،صص 91 ـ 100.
مشفقی، وحید؛ مجتبی رفیعیان (1395). «سنجش شاخص چندمرکزیتی عملکردی شبکة شهری (نمونة موردی: شبکة شهری استان مازندران)»، برنامهریزی و آمایش فضا، ۲۰(۱)، صص 207 ـ ۲۳۴.
مشفقی، وحید؛ یحیی جعفری؛ هادی علیزاده (1398). «تحلیل ریختشناسی شبکۀ شهری با رویکرد تعادلبخشی به فضا (مطالعۀ موردی: شبکۀ شهری استان هرمزگان)»، آمایش سرزمین، 11(2)، صص 311 ـ 336. 10.22059/jtcp.2019.293400.670042
نبیپور، ایرج؛ عبدالمجید مصلح؛ مجید اسدی ( ۱۳۹۳). «نقش دانشگاههای خلّاق آینده در مارپیچ سهگانة کریدورهای علم و فناوری»، طب جنوب، ۱۷(۶): صص 1068 ـ ۱۰۸۹.
References
Aghazadeh, H. (2015). “Strategic Marketing Management: Achieving Superior Business Performance through Intelligent Marketing Strategy”, Procedia - Social and Behavioral Sciences. 207. 125-134. 10.1016/j.sbspro.2015.10.161.
Bafandeh imandoust, S. & Mofidi, A. (2017). “Measuring the Impact of Global Competitiveness Index (GCI) on Economic Growth in Selected Developed and Developing Countries”, Journal of Economy and Regional Development, 23(12), pp. 65-95. https://doi.org/10.22067/erd.v23i12.57262. (in Persian)
Barney, J. (1986) “Types of Competition and the Theory of Strategy: Toward an Integrative Framework”, Academy of Management Review, 11, pp. 791-800.
Barney, J.B. (1995). “Looking inside for competitive advantage”, The Academy of Management Perspectives (AMP). 9(4), pp. 49-61. 10.5465/ame.1995.9512032192.
Batabyal, A. & Yoo, S. (2016). “On Research and Development in a Model of Schumpeterian Economic Growth in a Creative Region”, SSRN Electronic Journal, 10.2139/ssrn.2840990.
(2018). “Schumpeterian Creative Class Competition, Innovation Policy, and Regional Economic Growth”, International Review of Economics & Finance, 55. 10.1016/j.iref.2018.01.016
Batey, P. & Friedrich, P. (2000). Regional competition in the European Union. In Regional competition: Advances in spatial science (pp. 247-259). Springer; Berlin. 10.1007/978-3-662-04234-2_12.
Borsekova, K. & Anna, V., & Vitálišová, K. (2017). “Smart Specialization for Smart Spatial Development: Innovative Strategies for Building Competitive Advantages in Tourism in Slovakia”, Socio-Economic Planning Sciences, 58, pp. 39-50. 10.1016/j.seps.2016.10.004.
Chapain, C. & Stryjakiewicz, T. (2017). Creative Industries in Europe: Drivers of New Sectorial and Spatial Dynamics. Cham: Springer.
Chrzanowski, M. & Pająk, K. (2017). "DETERMINANTS OF REGIONAL POLICY – CONTEMPORARY PERSPECTIVE", EUROPEAN COOPERATION, 5(24). pp. 9-20.
Clifton, N. (2008). The “creative class” in the uk: an initial analysis. Geografiska Annaler: Series B, Human Geography, 90(1), pp. 63–82. doi:10.1111/j.1468-0467.2008.00276.x
Dadashpoor, H. & Dadejani, M. (2015). “Identifying and Prioritizing the Radical Factors Influencing Regional Competitiveness (Case study: Kurdistan Province)”, Regional Planning, 5(19), pp. 27-42. (in Persian)
Dadashpour, H. & Ahmadi, F. (2010). “Regional Competitiveness as a New Approach to Regional Development”, Journal of Strategy, 22, pp. 51-80. (in Persian)
De Voldere I., Janssens E., Onkelinx J & Sleuwaegen L. (2006). The creative economy; challenges and opportunities for the DC regions. Flanders District of Creativity.
Florida, R. (2002). "Bohemia and Economic Geography". Journal of Economic Geography. 2. 55-71. 10.1093/jeg/2.1.55.
Florida, R. (2003). “Cities and the Creative Class”, City and Community, 2(1), pp. 3–19.
Ganji, T., Jahanshahloo, L., &Moshfeghi, V. (1397). “Assessing the Impacts of Academic Expansion on Metropolitan Areas (Case Study: Northeast Tehran District)”, Journal of Geography (Regional Planning), Vol. 9, No. 1, pp. 490- 477. (in Persian)
Garshasbi, A., Esmailipoor Masouleh, E., & Miandoabchi, E. (2016). “Key components of industrial policy with a new approach to improving regional competitiveness”, Business Reviews, 14(79), pp. 1-14. (in Persian)
Greenacre, M. (2007). Correspondence analysis in practice, chapman and hall/crc; 2 edition.
Harpa, E. (2017). “Macroeconomic Analysis of the Competitive Factors which Influence Innovation in Rural Entrepreneurship”, Procedia Engineering, Vol. 181, pp. 965-968.
Hong, W. (2009). “Global competitiveness measurement for the tourism sector”, Journal Current Issues in Tourism, Vol. 12, pp. 105-132.
Huovari, J., Kangasharju, A., & Alanen, A. 29th August - 1st September (2000). Regional Competitiveness in Finland, ERSA 40th European Congress.
Johansson, B. & Karlsson, C. (2008). “Knowledge, Creativity and Regional Development (CESIS Working Paper Series in Economics and Institutions of Innovation)”, CESIS, KTH Royal Institute of Technology, Retrieved from http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:kth:diva-72327
Karlsson, C. & Johansson, B. (2012). Knowledge, Creativity and Regional Development.
Khanifar, H. (2010). “The concept of land preparation and its usages in Iran”, Town and Country Planning, 2(2), pp. 5-26. (in Persian)
Khosravaninezhad, S., Alizadeh, A., Noghsan Mohamadi, M., & Akbari, R. (2020). “Science and Technology Special Regions; New Approach in Sustainable Development (Case: Science and Technology Special Region of Yazd)”, Town and Country Planning, 12(1), pp. 225-252. doi: 10.22059/jtcp.2020.296848.670066. (in Persian)
Kitson, M., Martin, R., & Tyler, P. (2004). “Regional Competitiveness: An Elusive Yet Key Concept?”, Regional Studies. 38. 991-999. 10.1080/0034340042000320816.
Korsgaard, S., Müller, S., & Tanvig, H. W. (2015). “Rural entrepreneurship or entrepreneurship in the rural–between place and space”, International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 21(1), pp. 5-26.
Lengyel, I. (2007). Economic growth and competitiveness of Hungarian regions. 2nd Central European Conference in Regional Science (CERS), pp. 587-608.
Limtanakool, N., Schwanen, T., & Dijst, M. (2007). “Ranking Functional Urban Regions: A Comparison of Interaction and Node Attribute Data”, Cities, 24(1), pp. 26-42.
Mohammadi, H., Mashfaghi, V., Ahmadpour Kalhoroodi, N., & Yousefian, S. (2017). “Identifying the hierarchy of Functional relationships of urban network: The case of Fars province”, 7(25), pp. 91-100. (in Persian)
Molestina, J. (2019). Regional Competition Law Enforcement in Developing Countries, Springer.
Moshfeghi, V. &Rafieian, M. (2016). “Measurement of Multi-Centric Performance Index of Urban Network (Case Study: Urban Network of Mazandaran Province)”, Space Planning and Preparation, Vol. 20, No. 1, pp. 234-207. (in Persian)
Moshfeghi, V., Jafari, Y., & Alizadeh, H. (2019). “Analyzing the Urban Network Morphology through Balancing of Space Approach: A Case Study of the Urban Network of Hormozgan Province”, Town and Country Planning, 11(2), pp. 311-336. doi: 10.22059/jtcp.2019.293400.670042. (in Persian)
Nabipour, I., Mosleh, A., & Assadi, M. (2015). “Role of the future creative universities in the triple helix of science and technology corridors”, Iran South Med J., 17(6), pp. 1068-1089. (in Persian)
Oksa, J. (1992). “Regional and Local Responses to Restructuring in Peripheral Rural Areas in Finland”, Urban Studies, 29(6), pp. 991-1002.
Olariaga, LMJ., Hernández, LL., Análisis de. Correspondencias, 1999.
Petronela, N.A. & Cojanu, V. (2013). “Supporting regional competitiveness through innovation. Case study: Sud Muntenia”, Journal of International Studies, 6,1,2013, pp. 51-58.
Pirasteh, H. & Islamic lineage, E. (2010). “Assessing the relative and competitive advantage of the detergent powder industry in Iran”, Economic Research and Policies, 18(53), pp. 77-107. (in Persian)
Porter, M.E. (1990). The competitive advantage of nations, New York: Free Press.
--------------. (1985). The Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance. NY: Free Press.
Poursafavi, S. & Jafari, S. (2017). “Assessment of Regional Competitiveness in Functional Urban Regions by Cluster Analysis, Mazandaran, Iran”, Human Geography Research, 49(4), pp. 807-820. doi: 10.22059/jhgr.2016.58400. (in Persian)
Rahmani, K. & Mameli, S. (2010). “Determining the Comparative Advantage of Food Industry in East Azerbaijan Province (Based on indirect productive advantage and commercial advantage)”, 4(1(12)), pp. 97-134. (in Persian)
Raskhi, S. & Zabihi Lohrami, E. (2008). “Competitive advantage at the level Enterprise: Concept and Theory”, Journal of Macroeconomics, 8.1(28), pp. 31-54. (in Persian)
Refah Kahriz, A., Mohammadzadeh, Y., Mohseni Zonouzi, S., Hashemi Berenjabadi, N., & Ghasemzadeh, N. (2019). “The Effect of Competitiveness on Economic Performance in Selected Developing and Developed Countries”, 7(25), pp. 86-107. doi: 10.32598/JMSP.7.1.86. (in Persian)
Saadat, R. (2014). “Criticisms of the advantages of international trade theories”, Evolution in the Humanities, 2(2), pp. 85-98. (in Persian)
Sabbagh Kermani, M. (2001). Regional economics (Theories and Models), Tehran, SAMT. (in Persian)
Sasani, M. & Dadashpoor, H. (2019). “Assessing the Relationship between the Spatial Concentration, Specialization, and Diversity of Industries, and Competition between Industries (Case study: Counties of Iran from 1996 to 2011)”, Town and Country Planning, 11(1), pp. 1-28. doi: 10.22059/jtcp.2019.271002.669926. (in Persian)
Saxenian, A. (2005). Regional Advantage: Culture and Competition in Silicon Valley and Route 128. New York: ACLS History E-Book Project.
Scott, A. J. (1999). “The US Recorded Music Industry: On the Relations between Organization, Location, and Creativity in the Cultural Economy”, Environment and Planning A: Economy and Space, 31(11), pp. 1965–1984. 10.1068/a311965.
Shahtahmasbi, E., Khodadad Hoseini, S., Kordna’eej, A., & Azad Armaki, M. (2014). “Investigating the Impact of Business Networks on Competitive Advantage by Explaining the Role of Capability of Building Capabilities Case Study: Construction Industry”, Journal of Business Management, 6(1), pp. 107-124. doi: 10.22059/jibm.2014.51607. (in Persian)
Sharifzadegan, M. & Nedae Tousi, S. (2015). “Iran's Regional Competitiveness Spatial Development Framework Case Study: 30 Provinces of Iran”, Honar-Ha-Ye-Ziba: Memary Va Shahrsazi, 20(3), pp. 5-20. doi: 10.22059/jfaup.2015.56874. (in Persian)
------------------------------------------------. (2016). “Suitability Assessment of Success Factors of Regional Development Competitiveness in Iran”, Human Geography Research, 48(1), pp. 105-123. doi: 10.22059/jhgr.2016.51802. (in Persian)
Sridhar, K. (2005). Incentives for Regional Development. Competition Among Sub-National Governments. Palgrave Macmillan UK. 10.1057/9780230513808.
Svetlicinii, A. (2017). “Building regional competition policy in ASEAN: lessons from the European Competition Network”, Asia Europe Journal, 15, pp. 1-17. 10.1007/s10308-017-0479-0.
Turok, I. (2004). “Cities, Regions and Competitiveness”, Regional Studies, 38, pp. 1069-1083. 10.1080/0034340042000292647.
Veselá, D. & Klimová, K. (2014). “Knowledge-based Economy vs. Creative Economy”, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 141. 10.1016/j.sbspro.2014.05.072.
Zukauskaite, E. (2010). “Innovation in Cultural Industries: The role of university links, Innovation: Management”, Policy & Practice, 14. 10.5172/impp.2012.14.3.404.